معاون ساخت و توسعه راه آهن گفت: پروژه های ریلی از جمله پروژه رشت - آستارا 4 سال دیگر افتتاح می شود.
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص رویکرد ریلی وزارت راه و شهرسازی گفت: تاکید بر توسعه ریلی در برنامه ششم و هفتم در بخش کریدورهای ترانزیتی مورد تاکید قرار گرفته است. و کریدور شمال - جنوب لزوماً مورد توجه ویژه است. قرار داده شده
وی در ادامه بیان کرد: کریدور شمال-جنوب که شامل تکمیل خط ریلی بندرعباس به رشت و رشت به آستارا است که بخش پایانی این کریدور بین المللی است، طبق نظر ذینفعان (روسیه، هند و کشورهای همسایه) و این کشورها تکمیل این پروژه را دنبال می کنند. آنها به این دلیل هستند که این پروژه باربری می تواند حمل و نقل کالا را کوتاه کند و حدود 30 درصد در بخش مالی صرفه جویی کند، بنابراین این خط ریلی بسیار مهم است.
عباس خطیبی در خصوص حضور روس ها در قطعه راه آهن رشت - آستارا نیز گفت: انتهای خط ریلی آستارا مورد توجه ویژه روس ها قرار گرفته است و بر اساس توافق باکو بین ایران، روسیه و آذربایجان، این کشورها به دنبال آن هستند. برای تکمیل این خط ریلی هستند. حتی در این راستا هر هفته جلساتی با روس ها در خصوص طراحی و هزینه ساخت این خط ریلی برگزار می شود.
وی در خصوص سایر کریدورها نیز به مهر گفت: ایران حتی در کریدورهای دیگر مانند چابهار به زاهدان و زاهدان به مشهد در خط ریلی شرق پیشرفت چشمگیری داشته و حتی در حال تکمیل پروژه های راه آهن شیراز به بوشهر و اندیمشک در خط ریلی جنوب است.
وی افزود: چند پروژه ریلی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن در خصوص زمان افتتاح پروژه های ریلی به خبرنگار مهر گفت: پروژه چابهار به زاهدان در پایان سال 1403 تکمیل می شود و سایر پروژه ها از جمله پروژه رشت به آستارا و سایر پروژه های ریلی. 4 سال طول می کشد تا باز شود. .
- ۰۲/۰۱/۰۵